گِردگَرد

فستیوال های مالزی

مالزی سرزمین فرهنگ و فستیوال که برای هر فردی که عاشق طبیعت زیبا، فرهنگ دوست داشتنی و غذاهای بی نظیر است مقصد فوق العاده ای محسوب می شود. کشوری که در پایتخت اون کوالالامپور م یتونید مدرن ترین آسمان خراش ها و برج ها رو مشاهده کنید و در شهر دیگه ای مثل پنانگ اوج فرهنگ و تاریخ این مردم رو از نزدیک ببینید. کشوری که در اون به بهانه های مختلف جشن و فستیوال برگزار میشه و شاید بزرگ ترین علت اون وجود فرهنگ غنی و جذاب این سرزمینه. فستیوال هایی که شمارو بیشتر به مردم این کشور آشنا می کنه تا اون ها و درست به روشی که یک مالزیایی جشن میگیره شاد باشید و لذت ببرید. در این مقاله با GerdGard.com همراه باشید تا با هم مهم ترین و زیبا ترین فستیوال های مالزی رو بهتر بشناسیم.

فستیوال ها و جشنواره ها از اون دسته از رویداد هایی هستند که اگه در سفرتون از یک کشور از اون ها دیدن کنید می تونید تجربه ای متفاوت از فرهنگ و سنت های یک مقصد رو از نزدیک لمس کنید و با عقاید و افکار این مردم و نوع شادی و هیجاناتشون آشنا بشید و از پنجره جدیدی به اون کشور نگاه کنید. مالزی کشوریه که دین و گروه های مذهبی مختلفی داره و به هین دلیل مجموعه از فرهنگ ها و فستیوال های مختص به مسلمان ها، مسیحیان، بودایی ها، هندو ها، سیک ها و … در اون مشاهده میشه. شاید در هر ماه از سال جشن و رویدادی در این کشور در حال برگزاری باشه که خیلی از زمان های میتونید سفرتون رو با توجه به آب و هوا و فستیوال مشخص کنید. به طور کلی جشنواره های مالزی معمولا به و دسته تقسیم میشن، فرهنگی و مذهبی. جشنواره های مذهبی عبارتند از سال نوی مسیحی و سال نوی چینی و Deepavali و جشنواره های مختلفی که هرکدوم بسته به فرهنگ متفاوت این مردم عنوان و موضوعی مختلف داره. بیشتر افرادی که در صباح و ساراواک زندگی می کنند جشنواره هایی سنتی تر مثل برداشت سالانه و از این قبیل جشن ها دارند که طی سال ها و در گروه های قومی خودشان حفظ شده و در فرهنگ این مردم نقش بسته.

جشنواره Thaipusam

جشنواره ای عجیب که بیشتر توسط جمعیت هندی هایی که در مالزی زندگی می کنند اجرا میشه و در قسمت های غربی کشور به خصوص اطراف کوالالامپور اجرا میشه. این جشنواره از اواخر ژانویه تا اوایل فوریه و درست زمانی که ماه کامل باشه برگزار میشه. در طول این جشنواره مردم بخش هایی از بدن ها و صورتشون رو سوراخ می کنند و برای توریست ها این موضوع به حدی عجیب و دیدنیه که خیلی ها رو از سراسر دنیا به سمت مالزی و کشور هایی مثل هند و تایلند می رسونه. در مالزی این فستیوال بیشتر در باتو کیو کوالالامپور و معبد هندو ها برگزار میشه و برای دیدن اون باید از ۲۷۲ پله این معبد بالا برید!

جشن سال نو چینی ها

معمولا جشن سال نو چینی ها در هر کشوری که باشه خیلی با شکوه و جذاب برگزار میشه و مالزی یکی از اون مقاصدیه که می تونید اوج این زیبایی و جذابیت رو از نزدیک ببینید. یکی از بزرگ ترین فستیوال های مالزی در فوریه که در خیابان ها پر از رقص شیر ها و اژدها میشه و مردم با رقص و پایکوبی سعی در بیرون کردم روح شیطان دارند. جالبه که در این فستیوال مردمی رو می بینید که در فروشگاه ها، خونه هاشون و یا حتی سر کارشون مشغول به رقصیدن هستند. اکثر مناطق شهر و مراکز خرید با فانوس های قرمز رنگی تزئین میشه و بچه ها و جوان ها پاکت قرمز رنگی به دست می گیرند تا بزرگ تر ها اون رو با پولی که خوش شانسی میاره پر کنند و به اون ang pow گفته میشه. جالبه بدونید در این روز ها مردم به کسانی که از خونه هاشون دیدن می کنند پرتقال میدن  و این موضوع خیلی بین مردم رایجه. این جشنواره در طول ۱۵ روز برگزار میشه.

جشنواره روز Wesak

فستیوالی که به وسیله بودایی های مالزی جشن گرفته میشه و باید در روز یکشنبه و درست زمانی که ماه کامله اجرا بشه. بودایی های سراسر کشور به معبد میرن و مراسم مذهبی جالبی برگزار می کنند. پنانک از شهر هاییه که تعداد بودایی های اون از هر جایی در مالزی بیشتره. در این مراسم همه جا پر از شمع و گل میشه و آداب دیدنی در حین این جشن برگزار میشه که تماشای اون می تونه به شدت برای توریست ها جذاب باشه. این فستیوال در طول ماه می در شهر ها و معابد بودایی برگزار میشه.

فستیوال Deepavali

فستیوالی که توسط هندو ها برگزار میشه و در اون همه هندو ها خانه هاشون رو با انواع چراغ ها تزئین می کنند  تا نور بر تاریکی غلبه کنه و شیطان نابود بشه… به علاوه در این فستیوال نقاشی های جالبی با برنج های رنگی درست می کنند که طرح های زیبا و رنگی فوق العاده ای داره و در هر خانه و معبدی هم اجرا میشه تا رفاه و موفقیت به اون خانه بیاد. جالبه بدونید که در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب در روز فستیوال مردم باید به خودشون روغن مخصوصی بزنند و در خانه مشغول عبادت کردن در کنار عود بشن و بعد از اون به سمت معابد برن. معمولا در این روز از افراد مسن تر خانواده هم دیدن می کنند و به اون ها ادای احترام می کنند و با غذاهای لذیذ و خوشمزه هندی پذیرایی میشن.

فستیوال برداشت محصول Kaamatan

فستیوال جذابی که در شهر صباح و در روز ۳۰ و ۳۱ می ماه برگزار میشه و یکی از تجربه های جالب فرهنگ این سرزمین محسوب میشه و از قدیم برای برداشت محصول موفق این روز هارو جشن می گرفتند و امروزه این موضوع بیشتر روی بعد اجتماعی و شادی و زمانی برای لذت بردن و جشن و موسیقی اون تاکید داره. در این روز ها مردم به خونه های هم میرن و با غذاهای و نوشیدنی های بی نظیری از هم پذیرایی می کنند و عده ای در خیابان ها مشغول جشن و پایکوبی هستند. در طول این فستیوال رقص های مخصوصی اجرا میشه که دیدن اون میتونه برای هر توریستی دیدنی و جالب باشه.

جشنواره روح گرسنه و Mooncake

فستیوالی که به اون فستیوال میانه پاییز هم  گفته میشه و دقیقا در روز ۱۵ ماه آگوست و سپتامبر برگزار میشه و همه جا با فانوس های رنگی تزئین میشه و ریشه این جشن به ۱۵۰۰ سال پیش  در چین برمیگرده و امروزه به خاطر وجود چینی ها در مالزی هم خیلی زیبا و باشکوه برگزار میشه… جشنی برای آماده شدن برای سرما و داشتن محصولی خوب در زمستان که در شب روزی که دقیقا وسط پاییزه و ماه کامل و زیباست جشن گرفته میشه.

جشن ملی مالزی

روز ملی مالزی در روز ۳۱ آگوست برای وطن پرستی، وحدت و شادی مالزییایی ها با حضور همه نژاد ها و اعتقادات مختلف جشن گرفته میشه و یک نمایش بزرگ و فوق العاده در میدان Merdeka  در کوالالامپور برگزار میشه. در این روز همه رهبران حکومتی و پادشا و ماموران کشور شرکت می کنند و از رژه های باشکوه خیابانی دیدن می کنند.  همه کشور پر از پرچم مالزی میشه و برای مردم مالزی این روز یکی از مهم ترین روز ها در سال به حساب میاد.

عید در مالزی

عید یکی از بزرگ ترین جشن های مسلمانان در مالزی و تمام دنیا به حساب میاد که معمولا روز مشخصی نداره و هر سال روز اون ممنه تغیر کنه و طبق ماه های هجری این جشن ها مشخص میشه و دقیقا مثل عید های مختلف خودمون در نظر گرفته میشه. مثلا ماه رمضان در مالزی جشن مهمیه و مردم در این ماه روزه می گیرند و در مساجد نماز می خونند و برای افطار بیشتر از غذا های که با برنج و گوشت درست شده، استفاده می کنند و بعد از اون انواع شیرینی ها و دسر های خوشمزه میخورند.

فستیوال MyBalloonFiesta

یک رویداد سالانه جذاب در کوالالامپور مه در اون مردم بالن های رنگی و جذابی با شکل ها و طرح های مختلف مثل دلقک، فیل،گربه و … تهیه می کنند و با بالن سواری و تماشای اون و خوردن غذاهای مختلف و خوشمزه در این روز لذت میبرند و شادی می کنند.