• منو
سفرنامه دبی

Avatar
بلیط هواپیما

دبی یکی از لوکس ترین و مدرن ترین شهر های دنیا و آمیزه ای از ملت ها و فرهنگ های مختلفه که در اون ساحل و بیابان و بافت و سنتی و مدرن کنار هم قرار گرفتند. شهری که تو هر نقطه از اون که نگاه کنید برج ها و آسمان خراش های بلند رو میبینید و همه چیز اونقدر لوکس و منحصر به فرده که باورش سخته تو شهر به این کوچیکی این همه تفریح و سرگرمی درجه یک وجود داره…

آب و هوا

دبی

آب و  هوای دبی گرم و مرطوبه و بیشتر طول سال هوا آفتابیه و میزان باران واقعا خیلی کمه و فقط گاهی وقت ها تو زمستان باران میباره. در مورد اینکه چه زمانی برای رفتن به این شهر مناسبتره باید بگم که این موضوع دقیقا به شما برمی گرده…از ماه سپتامبر تا می که هوا خنک تره و تعطیلات کریسمس و سال و نو ه تو این زمانه، مسافرای بیشتری به دبی میرند و از ماه ژوئن تا آگوست هم که هوا گرمه تعداد توریست ها به نسبت کمتر میشه و از طرفی هم بخاطر مزایایی که داره و استفاده از تفریحات آبی و ساحلی طرفدارای خودش رو داره.

از اونجایی که این یک سفر خانوادگی با همسر و پسر ۶ سالم بود من اوایل پاییز رو انتخاب کردم تا هم هوا تقریبا مطبوع باشه و گرمای زیاد اذیتمون نکنه و  هم هنوز اونقدر ها شلوغ نبود و قیمت ها هم قابل قبول و مناسب تر از ماه های بعد به نظر می رسید. برای این سفر مثل همیشه سعی کردم تا بلیط رو چند ماه زود تر بخرم. بعد از چک کردن پرواز ها توجه شدم که اکثر ایرلاین های خارجی پرواز غیر مستقیم دارند و از اونجایی که من می خواستم سفر راحت و سریع تری داشته باشم، پرواز مستقیم ایران ایر رو انتخاب کردم. چمدونمون رو بستیم و به سمت فرودگاه امام خمینی راه افتادیم. پرواز ساعت ۷ صبح بود و بدون تاخیر انجام شد و بعد از ۲٫۵ ساعت تو فرودگاه بین المللی دبی فرود اومدیم. فرودگاه بزرگ و مجهزی که تو ۱۳ کیلومتری شهر قرار داشت و تابلو های راهنمای زیادی هم داشت و پیدا کردن مسیر ها چندان کار سختی نبود.

فرودگاه دبی

چمدان هامون رو تحویل گرفتیم و به سمت بیرون فرودگاه راه افتادیم.

حمل و نقل

برای حمل و نقل در دبی گزینه های زیادی مثل مترو، اتوبوس، تراموا، قایق و تاکسی وجود داره. برای حمل و نقل عمومی می تونید از بلیط های یک طرفه یا دو طرفه و یا از کارت های شارژی مخصوص حمل و نقل استفاده کنید.

یکی از اپلیکیشن های کاربردی برای اینکه مسیر ها، ایستگاه ها، جاذبه ها و مراکز خرید رو راحت تر پیدا کنید اپلیکیشن SYGIC که می تونه توی این سفر کمک خوبی بهتون کنه.

حمل و نقل در دبی

نول کارت (Nol card)

قبل از هر چیزی باید بدونید که برای استفاده از حمل و نقل تو دبی یکی از بهترین گزینه ها استفاده از نول کارته که به صورت طلایی و نقره ای برای مسافر ها وجود داره که تفاوتشون تو واگن های مترو مشخص میشه و هردوشون هم قابل شارژ کردن هستند. با استفاده از این کارت ها هم با توجه به مسافتی که طی کردید از شارژتون کم میشه.

مترو

مترو دبی

یکی از ارزون ترین و سریع ترین راه های حمل و نقل تو دبی که برای استفاده از اون یا باید از نول کارت استفاده کنید با بلیط های قرمز رنگی یک مسیره یا دو مسیره که قیمت اون هم حدود ۲ درهمه. ساعت کار مترو ها از شنبه تا چهارشنبه از ۶ صبح تا ۱۲ شبه و پنجشنبه ها یک ساعت بیشتر و جمعه ها هم از ساعت ۱۳ تا ۱ شب کار می کنه. ایستگاه متروی فرودگاه هم تو ترمینال ۱  و ۳ قرار گرفته و از اونجا می تونید با توجه به مسیرتون تو نزدیک ترین ایستگاه به هتلتون پیاده بشید.

بلیط مترو دبی

نول کارت طلایی

کارت حمل و نقل دبی

اون هایی که کارت طلایی داشته باشند، می تونن از واگن های جلویی مترو که خلوت تر هستند و صندلی های راحت تر و فضای بیشتری دارند، استفاده کنند. در واقع از اونجایی که مترو های دبی اتوماتیک و بدون راننده حرکت می کنه قسمت جلو همون قسمت راننده محسوب میشه و توی این قسمت معمولا اینترنت رایگان هم وجود داره.

نول کارت نقره ای

اما مقرون به صرفه ترین گزینه برای حمل و نقل استفاده از کارت های نقره ایه. کلا هزینه این کارت ها حدود ۲۵ درهمه و ۶ درهم اون برای خود کارت و بقیش هم به عنوان شارژ اولیه پرداخت میشه و کارت طلایی و نقره ای توی قیمت تفاوتی با هم ندارند ولی با استفاده از کارت های طلایی تقریبا دو برابر هزینه عادی از شارژتون استفاده میشه.

این کارت هارو می تونید از باجه ها و ایستگاه های مترو بخرید و همونجا هم یا با دستگاه یا از طریق باجه ها شارژ کنید. هزینه جابجایی با کارت نقره ای هم با توجه به منطقه های دبی حساب میشه که کلا ۷ منطقه داره و جایجایی توی یک منطقه فقط ۴ درهم میشه. فقط برای استفاده از مترو باید بدونید که خوردن و آشامیدن هر چیزی غیر قانونیه و جریمه داره و حتی نیابد داخل مترو آدامس بجوید. خوابیدن و نشستن چند نفر روی یک صندلی هم غیر قانونیه و جریمه داره.

اتوبوس

حمل و نقل در دبی

یکی از راحت ترین وسیله های حمل و نقل و از راه های به صرفه تو جابجایی دبی استفاده از اتوبوسه. اتوبوس ها معمولا خیلی تمیز و راحت و با تهویه مناسب هستند که برای پرداخت هزینه اون هم باید از نول کارت استفاده کنید که از حدود ۲ درهم  شروع میشه.

تاکسی

تاکسی های دبی

تاکسی مثل خیلی از کشور های دیگه گرون ترین گزینه حمل و نقله و معمولا تاکسی ها ماشین ها مدل بالا از معروف ترین کمپانی ها هستند برای همین خیلی راحت و مطمئنند. هرچند که برای خانم ها هم تاکسی های جدایی با سقف های صورتی وجود داره این امنیت رو برای وقت هایی که خانمی می خواد تنها بیرون بره خیلی بیشتر میکنه.

تاکسی دبی

تاکسی های خاکستری رنگ هم معمولا به نسبت قیمت مناسب تری دارند و قیمت ها هم با تاکسی متر محاسبه میشه و اکثر راننده ها به زبان انگلیسی مسلط هستند.

تاکسی دریایی هم یکی از تجربه های جالب و دوست داشتنی توی دبی محسوب میشه که خودش می تونه یکی از جذابیت های کم هزینه این شهر باشه و هزینه اون هم با نشستن تو تاکسی حداقل ۳ درهم میشه و به ازای هر کیلومتر هم حدود ۱٫۶۰ درهم اضافه میشه.

تاکسی های آبی دبی

قایق یا تاکسی های آبی abras

قایق های دبیقایق های چوبی که مسافت هایی تا حدود ۱۰ متر رو طی می کنند و بدون اینکه تو ترافیک ها شهری بمونند خیلی راحت و ارزون شمارو تو مسیری که با ماشین شاید ۱ ساعت هم طول بکشه، تو مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جابجا می کنه.

تراموا

تراموای دبی

گزینه ای که چند سال اخیر به سیستم حمل و نقل دبی اضافه شده و با سرعت زیادی تو منطقه های ساحلی دبی و در امتداد خیابان Al Sufouh جابجا میشه. که هزینه اون با کارت نقره ای از ۳ درهم شروع میشه.

هزینه ها

درهم دبی

دبی شهر لوکسیه و تفریحات و سرگرمی های زیادی داره و از اونجایی که بیستمین شهر گرون دنیا حساب میشه، قیمت ها هم به نسبت توی این شهر گرونه پس زیاد انتظار یک سفر کم خرج و کم هزینه رو نداشته باشید و فقط سعی کنید با برنامه ریزی پیش برید و از سرگرمی های و جاذبه های رایگان هم استفاده کنید. واحد پول دبی درهم اماراته و تو بیشتر جاها می تونید از دلار هم استفاده کنید. هر ۱۰۰ سکه که بهشون فلس گفته میشه هم، ۱ درهم میشه. هزینه روزانه در این شهر از حدود ۱٫۰۷۰ درهم شروع میشه و برای تفریح و سرگرمی باید از ۱۷ درهم به بالا هزینه کنید.

هتل و هاستل در دبی

دبی هتل های لوکس با خدمات و امکانات خوبی داره و هزینه هتل توی این شهر به نسبت گرونه. اینکه چه زمانی رو برای سفرتون انتخاب کنید میتونه روی هزینه های اقامتتون هم موثر باشه. زمان هایی که تردد مسافر ها بیشتره و در طول کریسمس و تعطیلات سال نو که مسافرهای زیادی به دبی میان، هزینه هتل ها هم حتی از دو برابر بیشتر میشه. در عوض تو زمان های گرم سال که خلوت تره می تونید هتل های لوکس و مجهزی رو با قیمت خیلی پایین تر رزرو کنید.

هتل های دبی

کلا هزینه هتل ها با تخت دو نفره از حدود شبی ۵۰۰ درهم شروع میشه و با توجه به امکانات و چند ستاره بودن هتل قیمتش بیشتر میشه. در مورد هاستل هم باید بگم که اونقدر ها تعداشون زیاد و متنوع نیست اما هتل آپارتمان های تمیز و مرتبی توی این شهر هست که با توجه به امکاناتشون قیمت های متفاوتی دارند.

هاستل دبی

غذا در دبی

غذا در دبی معمولا با کیفیت و ارزونه و انواع رستوران های با غذاهای ملت های مختلف رو میشه تو دبی با بهترین مزه های ممکن تست کرد. هزینه یک وعده غذای ساده از حدود ۱۵ تا ۲۰ درهم شروع میشه و اگه بخواید تو رستوران و هتل غذا نه چندان گرون غذا بخورید باید از ۳۵ درهم به بالا هزینه کنید. هزینه فست فود ها هم توی دبی از ۲۰ تا ۳۰ درهم شروع میشه. غذاهای گوشتی توی این شهر بیشتر طرفدار داره و معمولا گوشت خوک فقط تو بعضی از قسمت های توریستی شهر سرو میشه. غذاهای دریایی هم گزینه خوبی محسوب میشه و تنوع خوبی تو دبی داره.

شاورما (Shawarma)

شاورما

یکی از محبوب ترین غذاهای دبی که تقریبا تو همه خیابان ها هم پیدا میشه، شاورماست که قیمت های مناسبی هم داره و ساندویچ های اون از ۷ درهم شروع میشه. یک ساندویچ با نون نازک پیتا و گوشت یا مرغ با سبزیجات که طعم خوب و لذیذی هم داره و تقریبا شبیه دونر استانبوله و پیشنهاد می کنم حتما امتحانش کنید.

خوراک گوشت شتر

یکی دیگه از غذاهای پر طرفدار دبی گوشت شتره که به صورت های مختلف حتی تو پیتزا و غذاهای گوشتی و کبابی مختلف هم پیدا میشه و شتر شکم هم یکی از معروف ترین و گرون ترین غذاهای شهره که داخل گوشت رو با انواع سبزیجات و ترشی پر می کنند.

ساندویچ شیش تاووک (Shish Tawouk)

غذا در دبی

یک ساندویچ خوشمزه که از غذاهای محبوب خیابانی دبی محسوب میشه و داخل اون تکه های مرغ با سیر و ادویه با انواع سبزیجات و خیار شور داره و هم با نان ها سنتی و هم با نان باگت سرو میه و طعم خوب و خوشمزه ای هم داره و قیمت اون هم حدود ۲۰ درهم میشه.

محل اقامت ما در دبی

هتل در دبی

توی این سفر خانوادگی برام خیلی مهم بود که محل اقامتمون به ایستگاه مترو و جاذبه ها و مراکز خرید شهر نزدیک باشه و دنبال یک هتل لوکس با امکانات خوب هم بودیم و برای همین هتل ۵ ستاره Dusit Thani رو انتخاب کردیم که ترانسفر رایگان هم به فرودگاه، دبی مال و پارک ساحلی جومیره و اکثر مراکز و جاذبه های مهم شهر داشت و از این نظر هم خیالمون راحت بود. ساختمان هتل هم نمای زیبا و خاصی داشت و از دور کاملا قابل تشخیص بود. وقتی وارد اتاق هم شدیم همه چیز مرتب و تمیز بود، امکانات خوبی داشت.

ساک و وسیله هامون رو داخل اتاق گذاشتیم و برای خوردن صبحانه به رستوران رفتیم که واقعا کامل و خوب بود و طعم خوشمزه ای داشتند.

هتل در دبیهتل در دبی

یکی دیگه از خوبی هایی که این هتل داشت این بود که پارک بازی بچه ها و فروشگاه سوغاتی و حتی باشگاه ورزشی و استخر هم داشت که این برای ما که خانوادگی و با یک بچه کوچیک بودیم خیلی مزیت خوبی بود.

هتل دبی

روز اول دبی مال و برج الخلیفه

دبی مال

ساعت ۱۰ صبح بعد از اینکه صبحانه خوردیم و با ترانسفر هتل به سمت دبی مال حرکت کردیم که البته اگه میخواستیم با مترو هم بریم ایستگاهش دقیقا نزدیک هتل بود. تا اونجا واقعا راهی نبود و کمتر از ۳ دقیقه بعد به دبی مال رسیدیم. یک مرکز خرید بزرگ که با دیدن عظمتش تازه میفهمیدم چرا به بزرگ ترین مرکز خرید دنیا معروفه! پر از مغازه ها و فروشگاه های برند که خیلی هاشون هم آف بودند.

قیمت ها گرون بود ولی اونقدر تنوع خوبی داشت که شاید اگه یک روز کامل هم توش می گشتیم باز هم تموم نمیشد. یک قسمت اون هم به صورت بازار سنتی درست شده بود و  طراحی و دکورش هم با بقیه قسمت ها فرق داشت.

بعد از چند ساعت گشتن تو فروشگاه ها به سمت آکواریومش رفتیم که رایگان بود و برای قسمت آکواریوم کوسه ها و باغ وحش باید هزینه جدا پرداخت می کردیم که حدود ۱۰۰ درهم بود اما از اونجایی که میخواستیم برج خلیفه رو هم ببینیم دیگه به اون قسمت نرفتیم.

دبی مال

هوا تقریبا داشت تاریک میشد که به سمت برج الخلیفه، بلند ترین برج دنیا رفتیم. از طبقه زیر زمین دبی مال به برج خلیفه راه داشت و از اونجا بعد از اینکه یکم تو صف موندیم بلیط گرفتیم که قیمت اون هم برای هر نفر بزرگسال از ۱۳۵ درهم بود و برای بچه های زیر ۱۲ سال هم حدود ۱۲۰ درهم بود.

برج خلیفه

آسانسور این برج یکی از بلند ترین و سریع ترین آسانسور های دنیاست که توی ۱ دقیقه از طبقه هم کف به طبقه ۱۲۴ میرسه و جالبه که این سرعت رو اصلا تو آسانسور حس نمی کردیم. داخل طبقه ۱۲۴ پر از اتاق های مختلف برای تماشای منظره بیرون بود. می تونم بگم این منظره یکی از زیبا ترین و به یا موندنی ترین مناظری بود که تا حالا دیده بودم.

بعد از اینکه کمی داخل برج گشتیم و از منظره ها لذت بردیم به سمت دبی مال برگشتیم و برای شام به مک دوناد که طبقه دوم دبی مال بود رفتیم.

مک دونالد

۳ تا بیگ مک با سیب زمینی و نوشابه سفارش دادیم که حدود ۷۸ درهم شد.

بیگ مک

بعد از شام هم برای تماشای آبنمای موزیکال برج رفتیم که از ساعت ۶ تا ۱۱ شب هر نیم ساعت یک بار اجرا میشد و بعد از کمی نشستن اطراف اون به سمت هتل برگشتیم.

آبنمای دبی

روز دوم city walk و hubzero

سیتی واک دبی

نزدیک هتل و تو فاصله کمتر از ۱ کیلومتری اون یکی دیگه از بهترین مراکز خرید دبی قرار داشت و از اونجایی که خانومم علاقه زیادی به خرید کردن داره تصمیم گرفتیم روز دوم هم به این مرکز خرید بریم. ساعت کار اون هم از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بود. یک مرکز خرید بزرگ و روباز که روی دیوار ها نقاشی های جالبی کشیده شده بود و پر مغازه های برند و اوت لت و رستوران ها مختلف بود. اگه بخواید با مترو به این مرکز خرید بیاید باید از خط قرمز استفاده کنید و بعد از پیاده شدن تو ایستگاه برج خلیفه یا دبی مال پیاده به سمت سیتی مال بیاید.

یک شعبه بزرگ از هایپر مارکت اِسپینی هم توی این مجموعه قرار داشت که همه جور لوازم و خوراکی های مربوط به خونه اونجا پیدا میشد و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب هم بازه.

بعد از اون به استارباکس رفتیم که هر روز از ساعت ۷٫۵ صبح تا ۱۲ شب هم بازه. که هزینه اون هم برای هر نفر حدود ۵۲ درهم شد.

استارباکس دبی

یکی از بهترین مراکز بازی و سرگرمی دبی داخل این مرکز خرید بود که به اصرار پسرم به اونجا هم رفتیم. این مرکز تفریحی پر از بازی های مختلف برای همه رده های سنی بود و واقعا برای کسایی که به این جور تفریحات علاقه دارند بی نظیر بود و هر قسمت اون با تزئینات و دکوراسیون خاصی طراحی شده بود که حس هیجان خوبی به آدم میداد. هزینه ورودی اون هم حدود ۷۵ درهم بود و خیلی از قسمت ها هزینه جدا داشت، از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۱۰ شب هم باز بود. گشتن توی اون حداقل ۳ ساعت طول می کشید.

سیتی واک دبی

ولی برای بچه های زیر ۶ سال فقط ۳ قسمت داشت که همین سه قسمت هم اونقدر براش جذاب و دوست داشتنی بود که چند ساعت مشغول بازی شد.

hubzero2

روز سوم بازدید از باغ بی نظیر miracle garden

باغ میراکل دبی

میراکل گاردن یک باغ بزرگ و خیره کننده با بیشتر از ۴۵ میلیون گله که اونقد رنگ های زیبا و بی نظیری داره و گشتن توی این باغ بیشتر از ۳ ساعت زمان میبره. ساعت کارش هم یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب، جمعه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شبه. برای رفتن به این باغ بهترین راه اینه که اول با خط قرمز مترو به ایستگاه امارات مال (mall of emarate) برید و از اونجا خیلی راحت خودتون رو به میراکل گاردن برسونید.

مترو دبی

اگه هم بخواید با اتوبوس به این باغ برید باید با اتوبوس شماره ۱۰۵ برید که برای هر مسیر حدود ۵ درهم میشه و از قسمت ورودی امارات مال هم ایستگاه اتوبوس هست که میشه از اونجا به سمت باغ اومد. تاکسی هم یکی دیگه از راه های رفتن به میراکل گاردنه که هزینه اون هم با توجه به اینکه از کجا تاکسی می گیرید محاسبه میشه و از امارات مال تا باغ حدود ۵۰ درهم میشه.

باغ میراکل دبی

هزینه ورودی این باغ برای هر نفر حدود ۳۰ درهمه و برای افراد معملول و زیر سه سال رایگانه. داخل باغ پر از مجسمه ها و نماد هایی بود که با گل تزیین شده بود و هر قسمتش طراحی منحصر به فرد خودش رو داشت و اونقد زیبا و سبز بود که شاید برای لحظه ای کلا فراموش کردیم توی یک شهر کویری هستیم.

بعد از دیدن این باغ بی نظیر با اتوبوس به سمت امارات مال برگشتیم که از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب هم بازه و بیش از ۵۰۰ تا فروشگاه داره.

امارات مال

یکی از جالب ترین امکاناتی که این مرکز خرید داشت پیست اسکی بزرگی بود که با جزئیات جالبی از قسمت داخلی امارات مال هم دیده میشد.

بعد از یکم گشتن توی این مرکز خرید از اونجایی که یکم گرسنمون شده بود رفتیم برگر گینگ و سه تا ساندویچ سفارش دادیم که هرکدومش حدود ۲۵ درهم شد.

برگر کینگ

بعد از اون از ایستگاه متروی امارات مال تا متروی برج خلیفه رفتیم و خیلی زود به هتل رسیدیم.

روز چهارم پارک آبی

روز آخر روزی که بود تمام این چند روز پسرم انتظارشو می کشید و قرار بود به پارک آبی وایلد وادی بریم، پارک آبی بی نظیری که نزدیک برج العرب قرار داشت و از طریق متروی برج خلیفه که نزدیک هتل بود خیلی راحت می شد با رفتن به ایستگاه متروی دبی مال به اونجا رسید. از امارات مال هم با خط M1 به سمت برج العرب میرید و پارک دقیقا نزدیک اون قرار گرفته.

ورودی این پارک آبی برای هر نفر حدود ۴۷۰ درهم بود و اونقدر قسمت های جالب و هیجان انگیزی داشت که پیشنهاد می کنم تو سفرتون به دبی این پارک آبی رو از دست ندید. در ضمن این آزادی هم توی این پارک وجود داره که با هر پوششی که راحت هستید وارد بشید و از این نظر هم خیالتون کاملا راحت باشه و این هم بگم که جذابیت این پارک مخصوصا برای بچه ها اونقدر زیاده که شاید هیچ جای دیگه ای توی دبی اینقدر بهشون خوش نگذره.

روز پنجم

امروز روز آخر بود و شاید اگه شرایط کاریمون اجازه میداد خیلی بیشتر از این ها توی دبی وقت می گذروندیم و از جاهای بیشتری توی این شهر دیدن می کردیم ولی دیگه وقت برگشتن رسیده بود همه روز های خوب این سفر تبدیل به یک خاطره بیاد موندنی تو ذهنمون شده بود. صبح روز پنجم بعد از اینکه صبحانه هتل رو خوردیم اتاق رو مرتب کردیم و ساکمون رو بستیم و با ترانسفر هتل به سمت فرودگاه راه افتادیم.

نکته هایی که توی سفر به دبی باید بدونید!

• در دبی سعی نکنید از مردم یا اهالی شهر بدون اجاره عکس بگیرید چون این کار جرم محسوب میشه و جریمه سنگینی هم داره.
  • در این شهر از افرادی که اجناس تقلبی و جعلی دارند و دست فروش هایی که تو بازار های سنتی جنس های تقلبی میفروشند، خرید نکنید چون خرید کردن این اجناس هم جرم حساب میشه و ممکنه براتون دردسر ساز بشه.
  • امنیت توی دبی به شدت زیاده و درسته که شما زیاد پلیس هار نمبیبینید اما همه کس و همه چیز توسط اونها کنترل میشه.
  • در مکان های زیارتی سعی کنید پوشیده لباس بپوشید.
  • آب شهری دبی با استاندارد WHO ارائه میشه و یکی از سالم ترین و با کیفیت ترین آب هاست پس لازم نیست زیاد از آب معدنی استفاده کنید.
  • غذاهای دبی کیفیت خیلی خوب و بالایی دارند و معمولا خیلی تمیز هستند ولی باز هم موقع خرید از دستفروش ها دقت کنید و از جاهای نا مطمئن و خلوت چیزی نخرید.
  • درمورد مترو هم سعی کنید قوانین رو رعایت کنید و تو مترو چیزی نخورید.